Новини

Сподели

Честотата на онкологичните заболявания е двойно по-голяма при хора с наднормено тегло

Всеки от нас трябва да се храни безопасно и здравословно – това е посланието на тазгодишния Световен ден на здравето, 7 април. Безопасната и питателна храна е от съществено значение за доброто здраве на всеки индивид. Човек трябва да знае с какво се храни и как се храни, защото заплахите, които крият храните водят до редица здравословни проблеми.

Специалистите от Анадолу Медицински Център напомнят, че има връзка между рака и хранителния режим. „Ако 35% от случаите на ракови заболявания са свързани с хранителните навици, то честотата на онкологичните заболявания е двойно по-голяма при хора с наднормено тегло“, казват те. Следователно, хранителните навици и теглото са едни от факторите, които влияят значително върху здравето. Затова, независимо на колко години сте, спортувайте. При двигателна активност сърдечно-съдовата система работи по-добре – кръвните депа се изпразват, кръвта се насочва към работещите мускули, отварят се нови капиляри, подобрява се кръвооросяването, засилва се сърдечния мускул и се понижава кръвното налягане. Също така упражненията водят до психично отпускане, повишаване на емоционалния тонус и на самочувствието. При онкоболните пациенти нежеланите ефекти от лечението се свеждат до минимум. Според онколозите двигателната активност трябва да бъде неразривна част както по време на лечението – поддържа пациентите в кондиция и ги кара да се чувстват по-енергични, така и в периода на възстановяване. Но тъй като заболяването при всеки е различно, е важна консултацията с лекуващия лекар, който да каже какви спортове са подходящи.

За правилния подбор на храни, за начина на приготвяне на храната, за консервирането и складирането на хранителните продукти, както и за методите, свързани с предпазване от ракови заболявания информира диетологът д-р Чагатай Демир от Анадолу Медицински Център в книгата си “Правилно хранене при здраве и при рак“. В наръчника за здравословно хранене авторът набляга на ежедневната консумация на плодове и зеленчуци, на бобови растения и пълнозърнести храни, както и на ограничаването на месото и наситени мазнини.

Термичната обработка на храната също е важна част от здравословния начин на хранене. Като алтернатива на начините, свързани с бързата обработка на храната на висока температура, д-р Демир препоръчва готвене на пара и на фурна, при което се запазват хранителните стойности в продуктите.

Препоръки за здравословно ежедневно хранене
• Разнообразие на продукти и храни с цел да се избегне дефицитът на хранителни съставки
• Консумация на зърнените продукти, които да съдържат съответното количество целулоза
• Важен елемент на ежедневното хранене са млечните продукти
• Месото не се отнася към основните хранителни продукти и следователно не е необходимо да се консумира ежедневно. Добър източник на белтъчини са варивата
• Приемът на мазнини е препоръчително да се ограничи и да се заменят с растителни масла и зехтин
• Спазвайте мярка в добавянето на сол.
• Ежедневно да се консумират зеленчуци и плодове – източник на целулоза и вода, необходима на организма
• Сладкишите не доставят хранителни съставки и са причина за затлъстяване и следователно не трябва да са част от ежедневното хранене.
• Всеки ден трябва да се приема вода. Препоръчително е да се избягват подсладените и газирани напитки.

 

Пациентски случаи

Пациенти разказват
своите истории
Гледай   Прочети
 

Copyright © 2015
Anadolu Sağlık Merkezi
Всички права запазени